Todd Phillips Joker című filmje 2019-ben letarolta a jegypénzárakat és a díjátadókat, összesen 120 díjat zsebelt be, köztük a legjobb színésznek járó Oscar-díjat is.Joaquin Phoenix átütő erejű alakítást azóta is a legemlékezetesebb színészi performanszok között tartják nyilván. Az első film földbe döngölte a nézőt, realisztikus társadalom ábrázolásával és végtelenül nyomasztó hangulatával. A kérdés, ami mindenkiben felmerül, hogy Todd Phillips tudta-e ugyanazt a szintet hozni, mint első filmjében? A kérdésre a válasz eléggé összetett, mivel a rendező tudta, hogy még egyszer nem tudja ugyanazt reprodukálni, ezért egy teljesen más hangulatú és műfajú alkotást hozott létre, nem az első film másolatát. A 2019-es Joker sikerén felbuzdulva a Stúdió szabad kezet adott Phillipsnek, aki ki is használja az ebben rejlő lehetőségeket. A Joker: Kétszemélyes téboly műfaját nagyon nehéz bekategorizálni, mivel a fő irányvonal a musical, de emellett börtön- és tárgyalótermi dráma egy kis sötét szerelmi szállal megfűszerezve. Phillips szándékosan szembement a rajongói- és nézői elvárásokkal, mondhatjuk úgy is, hogy 21-re húzott lapot. Emiatt eléggé megosztó lesz a film megítélése, valószínűleg a fanyalgóknak lesz népesebb a tábora, de biztos vagyok benne, hogy lesz olyan is, akik ugyanúgy észreveszik majd a film erényeit, ahogy én.
A tragikus és végzetes események után két évvel Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) büntetését tölti az Arkham Elmegyógyintézet szigorúan őrzött részlegén. Jokernek már nyoma sincs, egy testileg- és lelkileg megtört embert látunk, aki már beletörődött sorsába és nem remél semmit az élettől. Ebben a kilátástalan helyzetben találkozik Lee-vel (Lady Gaga), aki kirángatja őt ebből az állapotból, és próbálja előhozni Arthur “igazi” énjét. Szemük első talákozásánál már látszik, hogy a nő nem a megváltást fogja elhozni a férfi számára,hanem előcsalogatja Arthur démonait, és ugyanúgy manipulálja, mint bárki más egész életében.A legtöbb musical-jelenet ennek a szerelmi illúziónak a megjelenítését szolgálja, Arthur fejében sokkal szebb- és jobb minden, mint a valóságban, ebbe az álomvilágba menekül, hogy elviselhetővé váljanak mindennapjai.
Lady Gaga és Joaquin Phoenix párosa egyszerűen brutális, külön-külön és együtt is remekelnek, elképesztő az a kémia, ami kettejük között van, telitalálat volt Phillips részéről, hogy két ilyen erős karizmával rendelkező művészt összerakott. Csodálatos őket nézni, mivel mindketten a tőlük telhető legjobbat hozzák, sőt még annál is többet. Az első rész után úgy gondoltam, hogy Arthur Fleck/Joker karakteréhez már nem lehet semmit sem hozzátenni, de Phoenix rácáfolt erre és egy újabb réteget húzott az amúgy is tökéletes figurára. A sokak által kifogásolt musical-betétek miatt Phoenix-nek is egy újabb arcát ismerhetjük meg, mivel eddig nem igazán vállalt ilyen jellegű szerepeket, ez az ő karrierjében is egy újabb állomás.Valószínűleg még egyszer nem fogják Joker szerepéért Oscarra jelölni, de a Golden Globe-on a Musical/vígjáték kategóriában bezsebelhet még egy nominációt a legjobb színész kategóriában. Ugyanez igaz Lady Gaga-ra is, aki ugyan "csak" mellékszereplőként tündököl a filmben, de egyenrangú színésztársa Phoenix-nek.
A casting a többi színész esetében is nagyszerű volt, a Jackie-t megformáló Brendan Gleeson remekel az önző- és a brutalisástól sem visszarettenő börtönőr szerepében, az idealista ügyvédnőt Catherine Keener alakítja, aki őszintén hisz benne,hogy Arthur még megmenthető, ha megfelelő gyógykezelést kap.A remek szereplőgárda mellé kapunk egy elképesztő látványvilágot, mely Lawrence Sher operatőr, Jeff Groth vágó és Mark Friedberg látványtervező munkáját dicséri. Minden egyes képkockán látszik, hogy tökéletesen ügyeltek arra, hogy a színészekre megfelelő szögben vetődjön a fény és az árnyék, hogy a musical jelenetek teljesen különüljenek el látványban a prózai rézektől. Minden egyes díszlet, kosztüm, színvilág nagyon jól tükrözi az egyes jelenetek lelkületét. Mindezek mellé kapunk egy csodálatos eredeti filmzenét is Hildur Guðnadóttir-tól, aki az első film zenéjét is jegyezte. A zenei megvalósítás egy egészen érdekes disszonanciát kelt, mivel a musical-betétek hangulata teljesen eltér a nyugtalanító és vészjósló komponált zenétől. A jukebox jellegű dalbetétek az 50-es 60-as évek stílusát elevenítik fel, amik sokszor vidám vagy éppen romantikus számok, ezért nagyon érdekes hatást kelt két drámai jelenet között. Biztos vagyok benne, hogy lesz olyan akinek képtelen lesz a gyomra bevenni ezt, mivel néha teljesen váratlanul érkeznek a zenés betétek.
Valószínűleg az olvasók nagy részét már a második bekezdésben elvesztettem, de aki mindazok ellenére, amit írtam - vagy éppen azért - amellett dönt, hogy megnézi filmet egy egészen egyedi és formabontó élményben lesz része. Míg az első filmben Arthur/Joker karaktere jobban elkülöníthető egymástól, itt már nem teljesen egyértelmű, hogy melyik személyiség hol kezdődik- és végződik. Görbe tükröt tart a társadalom felé és nem menti fel a kollektív felelősségvállalás terhe alól. Ebben a Gotham-ben bárki lehet sztár, akit a tömeg felkarol, de amikor kihunynak a fények már senki sem emlékszik ki is volt valójában az álarc mögött.
Hazai bemutató: 2024. október 3.
Forrás és fotó: InterCom